dugaan

Tuesday, November 2, 2010

kadang-kadang kita tidak sedar akan kebahagiaan yang kita kecapi akan musnah hancur begitu saja sekelip mata..
begitu jugalah yang berlaku pada kehidupan aku dan family,semuanye berlaku dengan bertubi-tubi dugaan dalam hidup.
tidak kira mengenai penipuan,perpecahan kekeluargaan,fitnah menfitnah,caci mencaci,dimaki hamun dan sebagainye.
aku x tahu nk meluahkan kepada sesiapa kerana hal ini amat rumit bagi aku tuk truskan perjalanan hidup..
hanye luahan di sini dapat ku tuliskan untuk menenangkan fikiran yang serabut dalam hidup aku.mungkin pada orang luar yang yang mengenali aku dari pandangan luar sahaja,mereka beranggapan aku sgt bahagia da senang hidup aku bersama family,tetapi mereka tidak tahu ape yg tersirat kami hadapi dugaan yang berlaku dalam hidup kami.
kami tempuh dengan penuh sabar dan tabah,kami mengharunginya dengan pelbagai masalah disekeliling.
aku akui setiap yang berlaku nie mungkin dari kesilapan kami sekeluarga yang kadang-kadang lalai.

kesedihan yang aku alami tidak dapat diucapkan dengan kata-kata kerana aku sebagai seorng kakak yang sulung melihat kegembiraan mak ayah dan adik-adik cume seketika sahaja,selebihnye mereka menanggung banyak dugaan dan sentiasa senyum walaupun dalam lubuk hati sedih dan kecewa.
dalam lubuk ati aku ingin sangat membahagiakan mereka yang aku sayang,tapi..aku masih lagi tidak dapat berbuat apa-apa dan hanye mampu memberi nasihat dan menaikkan semangat kami untuk laluinye.aku lebih suka dengan kehidupan kami yang dahulu..susah senang x de masalah yang rumit berlaku berbanding sekarang.sgt sedih apabila kita sebagai anak melihat mak ayah berkorbankan sesuatu yang mereka sayang untuk anak-anak sedangkan kami sebagai anak tidak dapat membalas ape-ape pon lagi.puas aku memikirkan dimana jalan yang perlu aku lalui sekeluarga.

kata-kata adikku yang memberi semangat kepada kakaknye utk terus kuat(sedih sgt2:

"Andai masa dapat diundurkan,
Pasti kita akan lepas dari membuat kesilapan..sesungguhnya kita hanya insan yg lemah dan hanya mampu berserah..

Pabila dalam kesusahan kita menangis..
Tatkala kita berada dalam keggembiraan kita teleka..
Pabila kesunyian apa yang perlu kita lakukan adalah hanya 
Berserah dan mendekat kan diri pada yang maha esa…..

dalam hati ada cinta,,
dalam cinta ada rindu..
dalam rindu ada sayang..
dalam sayang ada kamu,,,…

kami disini sentiasa memberi sokongan terhadapmu..
dimana ada kemahuan disitu ada jalan…;-)
jangan menangis…"